Vegetarian – avantaje si dezavantaje

Mai 22, 2009

A fi vegetarian implica atat avantaje, cat si cateva (putine) dezavantaje, cel putin asa cum le vad eu.

Dintre avantaje ar fi:

– ma simt mai usor

– stiu (constientizez) ca am mai putine toxine in organism (ma refer la incredibilele de daunatoare toxine din carne)

– sistem imunitar mult mai puternic decat inainte cand mancam carne. De exemplu, cred ca relevant este faptul ca nu am mai racit de multi ani de zile. Cand simt ca sunt pe cale sa contactez o gripa sau un virus gripal, pur si simplu ochii mei incep sa lacrimeze. Atunci stiu ca organismul are nevoie de un „intaritor”. Imi fac un suc de portocale sau o citronada cu lamaie (fara zahar, insa cu miere). Dupa putin timp, incep sa stranut odata sau de doua ori, iar apoi nu mai am nimic. Lacrimarea ochilor inceteaza. Apoi, uit pur si simplu de incident (daca stau sa ma gandesc acum, retrospectiv, realizez ca poate chiar am trecut pe langa unul dintre cei mai perversi virusi ai momentului, care sufera mutatii de la an la an cu fiecare medicament antigripal pe care il ia omul). Ce se intampla, de fapt? Sistemul imunitar recepteaza virusul si reactioneaza pentru inlaturarea lui declansand stranutul – desigur, procesele sunt mult mai complexe, adica se creaza anticorpi, care mai departe lupta cu virusul declansand tot felul de reactii in organism, printre care si stranutul. Ah! ce minunat este corpul nostru asa cum a fost el creat!. Nu am mai facut un vaccin antigripal de nici nu mai stiu cand (de cand eram mic, cred).

– intrucat beau in fiecare zi niste sucuri de fructe, organismul primeste in fiecare zi anti-oxidanti. Am pielea mai tanara, celula imbatraneste mai greu pentru ca anti-oxidantii lupta cu radicalii liberi. Ma simt mai tanar fata de varsta reala din buletin!

Ursul carpatin va semnaleaza ca exista si

Dezavantaje:

– lipsa vitamina B12 (care se regaseste numai in carnea rosie). Insa, compensez cu carnea de peste (intrucatva) si cu unele suplimente nutritive (complex de vitamine B). Insa, atentie! Orice supliment de sinteza aduca toxine in organism! Splina si ficatul sunt organele care lupta cu toxinele! Incercati sa le faceti viata usoara acestor organe care va apara de toxine! Adica, dati-i ficatului sucuri de citrice, dati-i splinei ceaiuri adecvate care o sa o multumeasca si sa o faca sa lupte in continuare cu suplimentele de sinteza pe care le luati din diverse motive (eu as prefera pe cat posibil sa nu iau nici un supliment alimentar de sinteza, insa … cum spuneam, vitamina B12 … lipseste la vegetarieni). De fapt, lucrurile nu stau chiar asa de negru. Daca, sa presupunem ca, de maine decideti sa deveniti vegetarian si sa nu mai mancati nici un fel de carne pentru urmatorii 6-7 ani (nici macar carne de peste), tot nu veti avea probleme de lipsa a vitaminei B12. De ce? Pentru ca, vitamina B12, spre deosebire de celelalte vitaine B (sau, poate spre deosebire de toate celelalte vitamine) este o vitamina care se stocheaza in organism. Deosebirea este esentiala. Daca omul ingereaza in surplus alimente care contin vitamine altele decat B12 (surplus fata de necesarul zilnic al organismului), acest surplus se elimina (cu exceptia vitaminei B12 care se stocheaza in organism). Deci, daca va decideti sa deveniti vegetarian, cel putin 6-7 ani puteti sa stati linistit din acest punct de vedere.

– proteine animale lipsa. Incerc sa compensez cu peste si proteine de origine vegetala. Exista doua tipuri de proteine: 1) de origine animala si 2) de origine vegetala (acestea din urma se gasesc din belsug in fasole, linte, etc). Exista unele discutii despre diferenta dintre cele doua tipuri de proteine si ca omul are nevoie de proteine animale. Eu cred ca daca mananc peste cel putin o data pe saptamana si proteine vegetale (fasole, mazare, linte,etc) nu voi avea probleme din acest punct de vedere. Voi reveni intr-un post viitor cu detalii despre alimentele in care se gasesc proteine vegetale in cantitati semnificative.

– sa cureti in fiecare zi morcovi, telina, sfecla rosie, uneori varza, mere, etc si sa ai grija sa bei sucul destul de repede (dimineata pe stomacul gol) ca sa nu se oxideze

– cineva mi-a spus ca este posibil ca organismul unui vegetarian sa nu asimileze la fel de bine fierul ca un nevegetarian. Acest mineral este destul de important in organism. Fierul ajuta la transportul oxigenului in sange. Daca nu exista fier, atunci nu ajunge oxigenul unde trebuie sa ajunga (adica la celula, la inima, la creier, etc).Atentie! Dupa cum spuneam in pagina About, extremismele nu sunt bune. Deci, daca constatati o lipsa de fier in organism, nu luati suplimente alimentare de fier (fara o recomandare de la un doctor)! Este foarte periculos! Totusi, eu cred ca in general vegetarienii au nivele ale unor minerale mai mici (nu cu mult) decat ale unor nevegetarieni, fara ca aceste nivele sa pericliteze sanatatea vegetarianului. Astept opinii contrare acestei afirmatii. De curand, am ascultat la un post de radio un studiu documentat despre nivelele scazute de calciu si magneziu al vegetarienilor (studiu de dr. Emil Radulescu) care insa nu afecteaza sanatatea vegetarienilor. Acum, intelegeti unde bat: cred ca ar trebui sa se faca niste studii pe vegetarieni si sa se stabilieasca pentru acestia alte valori standard la care sa se raporteze doctorii cand efectueaza diagnostice si constata nivele anormale (fata de marea masa) ale diverselor minerale din organism.

– sa ai grija sa nu mananci imediat dupa ce ai baut sucul de fructe mentionat anterior, ci sa lasi timp suficient (altfel, sucul se amesteca cu mancarea in stomac si rezulta aciditate pentru organism ceea ce nu e deloc bine).

Prin urmare, am listat avantajele si dezavantajele de a fi vegetarian. Ce parere aveti?

Actualizare septembrie 2009.
As dori sa adaug ceva ce mi-a scapat la data cand am scris acest post (mai 2009).
1) In dieta (aproape) zilnica este inclusa si branza dulce (fara cheag) pentru a aduce si aport de proteine de origine animala. Regimul nr.9 de la Valeriu Popa includea si branza dulce. Imi procur aceasta branza din piata de la tarani (caut una slaba). De asemenea, tot pentru proteine de origine animala ocazional includ in dieta mea si laptele (batut sau dulce) si uneori iaurt / kefir. In fine, mai puneti la socoteala si un ou odata pe saptamana sau de doua ori la 3 saptamani din acelasi motiv.
2) la categoria Avantaje, as adauga un mare avantaj al celor care nu mananca carne de animal si anume faptul ca nu adauga la energia proprie (ma refer la cea la nivel subtil, bio-energia – vezi descoperirile recente cu noile tehnologii privind vizualizarea biocampului uman, ca de exemplu aparatul kirilian, etc) energia care este „impachetata” (daca pot sa spun asa) in carnea de animal care este ingerata. Aceasta (bio)energie de la animal este de nivel / frecventa foarte joasa, fiind incarcata cu spasmele / frica de moarte a animalului care moare atunci cand este sacrificat in abator sau impuscat la vanatoare, murind in chinuri.

11 Responses to “Vegetarian – avantaje si dezavantaje”

  1. adrian Says:

    Atata timp cat exista dezvantaje, de ce as deveni vegetarian. Pe langa cele metionate de tine, prin lipasa de calciu si vitamina D la cei ce nu consuma lactate(desi pe unui nu ii afecteaza), poate duce la osteoporoza. Carenta de vitamina B12 poate antrena anemii grave la uni oameni, fierul din seminţe de soia şi ce­re­a­le este mai greu asimilat de organism, un consum exagerat de fibre provenite din vegetale nu poate fi metabolizat com­plet de organism şi de multe ori poate produce iritaţii la ni­ve­lul aparatului digestiv. Asa ca cel mai bine daca vrei sa mananci sanatos, incearca sa mananaci cat mai natural, sau chiar sa adopti un regim ovo-lacto-vegetarian cu consum rar dar regulat de peste si chiar si carne rosie. Nu trebuie sa mergem la extreme ca sa fim siguri ca facem ceea ce trebuie ci doar sa fim moderati in ceea ce facem.

    • Ursul carpatin Says:

      De acord ca nu trebuie sa mergem la extreme, de aceea am si scris in articol urmatoarele: Atentie! Dupa cum spuneam in pagina About me, extremismele nu sunt bune.
      In articol mai vorbeam de faptul ca vegetarienii au nivele ale unor minerale mai mici (nu cu mult) decat ale unor nevegetarieni, fara ca aceste nivele sa pericliteze sanatatea vegetarianului. Astept opinii contrare acestei afirmatii. Nu am pana acum nici o opinie contrara. Prin urmare, concluzia esta ca unui vegetarian ii trebuie mai putin calciu (decat la un nevegetarian – vezi si referirea din articol la opinia dr. Emil Radulescu), mai putin fier si asa mai departe. Vitamina B12 o iau din suplimente alimentare. Vitamina D este cea care ajuta la asimilarea calciului si se ia cel mai mult din expunerea pielii la soare (am fost vara asta in concediu, mare, plaja, soare … a fost super – ceea ce doresc tuturor vizitatorilor acestui site). Referitor la sfatul incearca sa mananaci cat mai natural, sau chiar sa adopti un regim ovo-lacto-vegetarian cu consum rar dar regulat de peste si chiar carne rosie, raspunsul meu este: multumesc pentru sfat. Chiar asta fac, cu referire la peste (a se vedea in articol urmatoarea afirmatie: – proteine animale lipsa. Incerc sa compensez cu peste). De asemenea, uzual mananc branza (fara cheag – din aceea care se gasese la tarani in piete) si ocazional lapte batut/ iaurt, precum si oua. Deci, intr-un fel pot sa ma numesc lacto-peste-vegetarian (am mai spus acest lucru in articolul Cum am devenit vegetarian). Nu stiu de unde ai tras concluzia, Adrian, ca nu mananc produse lactate. Proteina animala o iau asadar din produsele lactate si din peste. Pentru sfatul privind carnea rosie, raspunsul meu este: nu, multumesc. Nu sunt dispus sa pierd din avantajele de a fi (lacto-peste) vegetarian, in principal un sistem imunitar mult mai puternic (care insa, cred ca esti de acord, este aproape tot ceea ce conteaza pentru a preveni bolile). Nici nu vad de ce in conditiile date sa mananc carne rosie (cata vreme iau din aport alimentar / suplimente alimentare proteinele animale si vitamina B12). Nu in ultimul rand, un avantaj al celor care nu mananca carne de animal este urmatorul: la nivel energetic se evita unele distorsiuni majore. Adrian, nici nu iti imaginezi cat poate sa dauneze ingerarea carnii de animal omului la nivel subtil (vorbesc de lucrurile care nu se vad, adica la nivel de bio-energii ale unei vietati, fie aceasta om sau animal – omul preia la nivel energetic si al spiritului toate spasmele animalului, spasme produse de acesta cu ocazia mortii sale, cand este ucis nu conteaza cum: fie taiat in abator, fie impuscat si moare in chinuri si asa mai departe – sunt cateva resurse pe internet despre acest subiect).
      In alta ordine de idei, am spus in acest link ca pe acest site nu se doreste sfatuirea nimanui sa urmeze anumite diete sau restrictii alimentare (cum ar fi, de exemplu, sfaturi ca cititorii sa devina vegetarieni).
      In final, as spune ca mi se pare normal ca exista si dezavantaje intr-un lucru sau altul (nu numai avantaje), oricare ar fi acel lucru (ca de exemplu, sa fii vegetarian, sau omnivor, sau mai stiu eu ce).
      Nu exista numai avantaje pentru ceva. Daca ar fi numai avantaje, atunci toata lumea ar prefera acel „ceva”. Ar tinde toti sa lucreze in acea directie sa devina / sa obtina acel ceva. Nimeni nu ar mai fi contra curentului. Ar fi chiar plictisitor, nu?

  2. Hermina Says:

    Ursule carpatin, multumesc pentru acest articol! Sunt de acord cu tine, mai ales la partea cu energia (bio)! Eu am 19 ani si nu mai mananc carne de aproape un an, doar somon din cand in cand si fructe de mare pentru ca le agreez la gust si imi mai echilibrez nutritia. Motivele pentru care am ales aceasta dieta sunt din toate. Principalul este cel mentionat si de tine, faptul ca este abominabil ce energii introducem in corpurile noastre odata cu carnea ingurgitata; al doilea este de factura preferentiala, si anume ca nu ma incanta si niciodata nu am simtit o placere deosebita pentru gustul carnii(doar ca pana la 18 ani mi-au impus parintii, dupa mentalitatea lor, sa consum carne cu scopul de a avea o nutritie sanatoasa); si nu in ultimul rand argumentul etic, in virtutea caruia nu este de dorit ca o fiinta vie sa fie macelarita pentru placerea culinara a alteia. Produsele lactate nu le consider daunatoare nici pentru animal cand le sunt culese, nici pentru energia mea cand le ingerez. Nu stiu sa ma pronunt inca despre oua..sunt in dubii, dar banuiesc ca e devreme si am destul timp inainte sa imi dau seama, la gust, trebuie sa recunosc, nu sunt rele.
    Din 2009 daca ai mai descoperit alte informatii sau daca ai mai ajuns la alte concluzii, as fi bucuroasa sa le mai impartasesti cu noi!

  3. Ursul carpatin Says:

    Da, am mai gasit ceva din 2009 pana acum. Sigur, in viitorul apropiat voi relua scrierea articolelor.
    Deocamdata, un sfat: Atentie la lactatele din lapte de vaca pentru ca molecula de proteina din cazeina are o dimensiune mai mare decat dimensiunea orificiilor din intestinul subtire.
    Implicatii: pe peretele interior al intestinului subtire se formeaza o mazga care astupa (mai mult sau mai putin) aceste orificii, ceea ce inseamna ca organismul asimileaza mai putine substante nutritive din alimentatie!
    RECOMANDARE: preferabil ar fi sa se consume lactatele din lapte de oaie sau – mai bine – de capra, intrucat in aceste cazuri dimensiunea moleculei de proteina este mai mica decat in cazul moleculei din lapte de vaca.

  4. iulyanah Says:

    hmmmm….cititi despre sucurile sau pudrele de iarba de grau si orz cat si despre spirulina….contin B12, Calciu asimilabil corect etc….cam tot ce ne trebuie.Calciul din lactate nu e asimilat 100% si lactatele produc aciditate in organism iar pentru neutralizare corpul apeleaza la calciul din oase, de fapt consumul prea mare de lactate dar si carne produce osteoporoza pe langa efectele cancerigene ale proteinelor animale.

    • iulyanah Says:

      cautati despre dieta cruda-raw, documentare ca „mancarea care vindeca, adevarul despre cancer, cum sa devii vegetarian” etc. si despre superalimente ca sucurile de grau si orz, spirulina, chrolella..alte alge, ciuperci, miere….contin proteine vegetale in cantitati de peste 10 ori mai mari decat carnea si sint superioare( nu trebuie tripsina pentru a le digera)….asa ca….peste in loc de porc…lapte de capra in loc de vaca….sant idei in jurul problemei….nu pe subiect.succes tuturor

      • Ursul Carpatin Says:

        Da, iata un punct de vedere pertinent de la cineva mai bine informat ca mine. Apreciez foarte mult aceasta interventie!
        Multumesc.

  5. iulyanah Says:

    Eu mi-am supus organismul multor incercari si diete pentru ca am tot cautat varianta cea mai buna…parerea mea acum este ca moderatia este mama intelepciunii…cel mai bine ma simt cu dieta cruda-raw ( salate foarte bogate)…dar nu sant obsedata in sensul ca daca sant la un gratar cu prietenii mananc 2,3 mici…daca mananc la parinti mananc un peste….dar asta se intampla rar, maxim o data pe luna.Santem singura specia care mananca lapte dupa intarcare si se stie ca laptele produce alergie la toti oamenii chiar daca observam sau nu, glutenul…amidonul…nu mai spun.
    Eu personal ma simt extraordinar cu legume (mai ales frunze verzi ca baza de salata), putine fructe…toate crude, seminte(nuci,caju,migdale,castane etc) si ciuperci plus suplimente de tip superalimente( suc grau,orz,spirulina,acai,goji etc).am slabit repede si sigur(adica nu mai depun toxine si altele), sant plina de energie….starea psihica este extraordinana( la inceput apare o stare parca esti in extaz), minte clara.Nu mai simt nevoia de carne din cauza suficientei de proteine vegetale…nu as da pe nimic aceste beneficii.
    Am scris aici poate asculta cineva inainte sa-si chinuie organismul cu incercari ca mine.succes tuturor
    va dau un link cu o poveste similara cu a mea
    http://corinabacalu.blogspot.com/search/label/Cum%20am%20slabit.

    • Ursul carpatin Says:

      Multumesc pentru contributie, esti oricand binevenita iulyanah!
      (in alta ordine de idei, atentie: link-ul mentionat de tine in interventia de mai sus – blogspot – nu functioneaza).

  6. Iulian Cioca Says:

    citeste cartea Sa Traim Sanatos Fara Toxine de Robert Morse, numarul 1 in lume in detoxificare si naturopatie…si vei avea niste raspunsuri extrem de bine argumentate la multe din nelamuririle tale. Nu fac reclama, cartea se poate descarca gratis legal facand un simplu google search. Robert Morse a trait fara produse de originale animala circa 40 ani daca nu ma insel (e batran) si e unul din cei mai sanatosi oameni in viata. Faza cu laptele ofera calciu e o imbecilitate a medicinei si nutritiei vechi… cercetarile din ultimul deceniu arata clar ca laptele SCADE nivelul calciului din organism nu il creste si este EXTREM de daunator.


  7. Nu exista nici o lipsa in organism.Sunt vegana de un an jumate si ma simt excelent ,mai bine ca niciodata.Am prieteni care sunt vegani de peste 10 ani ,la fel zbarnaie ca ceasul.Ceea ce circula p net in legatura cu asa zise lipse sunt doar propaganda transmisa prin viu grai de minti limitate care pun botul la fiecare articol citit,si poate pornesc chiar din industrie carnii,de la corporatii sau cea
    farmaceutica ,cea medicala,doar au nevoie de oameni bolnavi ca sa traiasca,e un cerc vicios.Tu nu esti nici p departe vegtarian pt ca pestele e animal….


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: